Saturday 14 October 2017

Moving Average Lag Operator


22 SQL für Analyse und Reporting Oracle verfügt über erweiterte analytische Verarbeitungsfunktionen für SQLs, indem eine neue Familie von analytischen SQL-Funktionen eingeführt wird. Mit diesen analytischen Funktionen können Sie berechnen: Ranglisten und Perzentile Verschieben von Fensterberechnungen Lineare Regressionsstatistik Die Rangierfunktionen umfassen kumulative Verteilungen, Prozentrang und N-Kacheln. Bewegliche Fensterberechnungen ermöglichen es Ihnen, verschiebende und kumulative Aggregationen wie Summen und Mittelwerte zu finden. Die Laglead-Analyse ermöglicht direkte Reihenreferenz-Referenzen, so dass Sie Periodenänderungen berechnen können. Mit der Firstlast-Analyse können Sie den ersten oder letzten Wert einer geordneten Gruppe finden. Weitere Erweiterungen für SQL sind der CASE-Ausdruck und der partitionierte äußere Join. CASE-Ausdrücke bieten, wenn-dann Logik nützlich in vielen Situationen. Partitionierte äußere Verknüpfung ist eine Erweiterung der ANSI-Outer-Join-Syntax, die es Benutzern ermöglicht, bestimmte Dimensionen selektiv zu verdichten und andere spärlich zu halten. Auf diese Weise können Reporting-Tools selektiv die Dimensionen verdichten, zum Beispiel diejenigen, die in ihren tabellarischen Berichten erscheinen, während andere spärlich beibehalten werden. Um die Performance zu erhöhen, können analytische Funktionen parallelisiert werden: Mehrere Prozesse können gleichzeitig alle diese Anweisungen ausführen. Diese Fähigkeiten machen Berechnungen einfacher und effizienter, wodurch die Leistung, Skalierbarkeit und Einfachheit der Datenbank verbessert wird. Analytische Funktionen werden wie in Tabelle 22-1 beschrieben klassifiziert. Tabelle 22-1 Analytische Funktionen und ihre Verwendungen Um diese Operationen auszuführen, fügen die analytischen Funktionen der SQL-Verarbeitung mehrere neue Elemente hinzu. Diese Elemente bauen auf vorhandenen SQL auf, um flexible und leistungsfähige Berechnungsausdrücke zu ermöglichen. Mit wenigen Ausnahmen haben die analytischen Funktionen diese neuen Elemente. Der Verarbeitungsablauf ist in Abbildung 22-1 dargestellt. Abbildung 22-1 Verarbeitungsauftrag Die wesentlichen Konzepte, die in analytischen Funktionen verwendet werden, sind: Die Abfrageverarbeitung mit Hilfe von analytischen Funktionen erfolgt in drei Stufen. Erstens, alle joins, WHERE. GROUP BY und HAVING-Klauseln durchgeführt. Zweitens wird die Ergebnismenge den analytischen Funktionen zur Verfügung gestellt, und alle ihre Berechnungen erfolgen. Drittens, wenn die Abfrage eine ORDER BY-Klausel an ihrem Ende hat, wird die ORDER BY verarbeitet, um eine präzise Ausgabeordnung zu ermöglichen. Die Verarbeitungsreihenfolge ist in Abbildung 22-1 dargestellt. Ergebnismengenpartitionen Die analytischen Funktionen ermöglichen es Benutzern, Abfrageergebnismengen in Gruppen von Zeilen, die als Partitionen bezeichnet werden, zu teilen. Beachten Sie, dass der Begriff Partitionen, die mit analytischen Funktionen verwendet werden, nicht mit dem Tabellenpartitionsmerkmal verknüpft ist. In diesem Kapitel bezieht sich der Begriff Partitionen nur auf die Bedeutung der analytischen Funktionen. Partitionen werden nach den Gruppen definiert, die mit GROUP BY-Klauseln definiert sind, sodass sie für alle aggregierten Ergebnisse wie Summen und Durchschnittswerte verfügbar sind. Partitionsbereiche können auf beliebigen Spalten oder Ausdrücken basieren. Eine Abfrageergebnismenge kann in nur eine Partition partitioniert werden, die alle Zeilen, einige große Partitionen oder viele kleine Partitionen mit nur wenigen Zeilen enthält. Für jede Zeile in einer Partition können Sie ein Schiebefenster von Daten definieren. Dieses Fenster bestimmt den Bereich der Zeilen, die für die Berechnung der aktuellen Zeile verwendet werden. Fenstergrößen können entweder auf eine physikalische Anzahl von Zeilen oder ein logisches Intervall wie Zeit basieren. Das Fenster hat eine Anfangszeile und eine Endzeile. Je nach ihrer Definition kann sich das Fenster an einem oder beiden Enden bewegen. Beispielsweise würde ein Fenster, das für eine kumulative Summenfunktion definiert ist, seine Startzeile in der ersten Zeile seiner Partition festgelegt, und seine Endzeile würde vom Anfangspunkt bis zur letzten Zeile der Partition verschoben. Im Gegensatz dazu würde ein Fenster, das für einen gleitenden Durchschnitt definiert ist, sowohl seine Anfangs - als auch seine Endpunkte gleiten lassen, so daß sie einen konstanten physikalischen oder logischen Bereich beibehalten. Ein Fenster kann so groß sein wie alle Zeilen in einer Partition oder nur ein Schiebefenster einer Zeile innerhalb einer Partition. Wenn ein Fenster in der Nähe eines Rahmens ist, gibt die Funktion Ergebnisse nur für die verfügbaren Zeilen zurück, anstatt Sie zu warnen, dass die Ergebnisse nicht das sind, was Sie wollen. Bei der Verwendung von Fensterfunktionen ist die aktuelle Zeile während der Berechnungen enthalten, so dass Sie nur n (n) angeben sollten, wenn Sie mit n Elementen zu tun haben. Jede Berechnung, die mit einer analytischen Funktion durchgeführt wird, basiert auf einer aktuellen Zeile innerhalb einer Partition. Die aktuelle Zeile dient als Referenzpunkt, der den Anfang und das Ende des Fensters bestimmt. Beispielsweise könnte eine zentrierte gleitende Durchschnittsberechnung mit einem Fenster definiert werden, das die aktuelle Zeile, die sechs vorhergehenden Zeilen und die folgenden sechs Zeilen enthält. Dies würde ein Schiebefenster von 13 Reihen erzeugen (siehe Abbildung 22-2). Abbildung 22-2 Schiebefenster Beispiel Ranking, Windowing und Reporting Funktionen In diesem Abschnitt werden die grundlegenden analytischen Funktionen für Ranking, Fenstering und Reporting dargestellt. Sample Linear Regression Calculation In diesem Beispiel berechnen wir eine Regressionsgerade, die die Menge eines Produktes als lineare Funktion des Produktlistenpreises ausdrückt. Die Berechnungen werden nach Vertriebskanal gruppiert. Die Werte SLOPE. INTCPT. RSQR sind Steigung, Intercept und Bestimmungskoeffizient der Regressionslinie. Der (ganzzahlige) Wert COUNT ist die Anzahl der Produkte in jedem Kanal, für den sowohl die verkauften Mengen als auch die Listenpreisdaten verfügbar sind. Statistische Aggregate Oracle bietet eine Reihe statistischer SQL-Funktionen und ein Statistikpaket, DBMSSTATFUNCS. In diesem Abschnitt werden einige der neuen Funktionen zusammen mit der grundlegenden Syntax aufgelistet. Beschreibende Statistik Sie können folgende deskriptive Statistik berechnen: Median eines Datensatz-Modus eines Datensatzes Sie können folgende parametrische Statistik berechnen: Spearmans rho Koeffizient Kendalls tau-b Koeffizient Zusätzlich zu den Funktionen verfügt diese Version über ein PLSQL-Paket, DBMSSTATFUNCS . Es enthält die beschreibende statistische Funktion ZUSAMMENFASSUNG zusammen mit Funktionen zur Unterstützung der Verteilungsanpassung. Die SUMMARY-Funktion fasst eine numerische Spalte einer Tabelle mit einer Vielzahl von deskriptiven Statistiken zusammen. Die fünf Verteilungsanpassungsfunktionen unterstützen normale, einheitliche, Weibull-, Poisson - und Exponentialverteilungen. Benutzerdefinierte Aggregate Oracle bietet eine Möglichkeit zur Erstellung eigener Funktionen, sogenannte benutzerdefinierte Aggregatfunktionen. Diese Funktionen sind in Programmiersprachen wie PLSQL, Java und C geschrieben und können als analytische Funktionen oder Aggregate in materialisierten Sichten verwendet werden. Weitere Informationen zu Syntax und Einschränkungen finden Sie im Oracle Database Data Cartridge Developers Guide. Die Vorteile dieser Funktionen sind: Sehr komplexe Funktionen können mit einer vollständig prozeduralen Sprache programmiert werden. Höhere Skalierbarkeit als andere Techniken, wenn benutzerdefinierte Funktionen für die Parallelverarbeitung programmiert werden. Objektdatentypen können verarbeitet werden. Als einfaches Beispiel für eine benutzerdefinierte Aggregatfunktion ist die Skew-Statistik zu betrachten. Diese Berechnung mißt, wenn ein Datensatz eine schiefe Verteilung um seinen Mittelwert hat. Es wird Ihnen sagen, wenn ein Schwanz der Verteilung ist deutlich größer als die anderen. Wenn Sie ein benutzerdefiniertes Aggregat namens udskew erstellt und auf die Kreditlimitdaten des vorherigen Beispiels angewendet haben, können die SQL-Anweisung und die Ergebnisse wie folgt aussehen: Bevor Sie benutzerdefinierte Aggregatfunktionen erstellen, sollten Sie prüfen, ob Ihre Anforderungen erfüllt werden können In regelmäßigen SQL. Viele komplexe Berechnungen sind direkt in SQL möglich, insbesondere durch Verwendung des CASE-Ausdrucks. Der Aufenthalt mit regulärem SQL ermöglicht eine einfachere Entwicklung, und viele Abfrageoperationen sind in SQL bereits gut parallelisiert. Selbst das frühere Beispiel, die Skew-Statistik, kann mit Standard, wenn auch langwierig, SQL erstellt werden. Pivoting-Operationen Das von Business Intelligence-Abfragen zurückgegebene d ata ist oft am nützlichsten, wenn es in einem Kreuztabellenformat dargestellt wird. Mit der Pivotklausel der SELECT-Anweisung können Sie Kreuztabellen-Abfragen schreiben, die Zeilen in Spalten umwandeln und Daten in den Prozess der Rotation aggregieren. Pivoting ist eine Schlüsseltechnologie in Data Warehouses. Dabei transformieren Sie mehrere Zeilen der Eingabe in weniger und allgemein breitere Zeilen im Data Warehouse. Beim Drehen wird für jedes Element in der Pivotspaltenwerteliste ein Aggregationsoperator angewendet. Die Pivot-Spalte darf keinen beliebigen Ausdruck enthalten. Wenn Sie auf einen Ausdruck schwenken müssen, sollten Sie den Ausdruck in einer Ansicht vor dem PIVOT-Vorgang platzieren. Die grundlegende Syntax lautet wie folgt: Um die Verwendung von Pivoting zu veranschaulichen, erstellen Sie die folgende Ansicht als Grundlage für spätere Beispiele: Beispiel: Pivoting Die folgende Anweisung veranschaulicht ein typisches Pivot in der Kanalspalte: Beachten Sie, dass die Ausgabe vier neue Aliasspalten erstellt hat , DIREKTVERTRIEB. INTERNETSALES. KATALOGVERZEICHNIS. Und TELESALES. Eine für jeden der Schwenkwerte. Die Ausgabe ist eine Summe. Wenn kein Alias ​​angegeben ist, sind die Spaltenüberschriften die Werte der IN-Liste. Schwenken auf mehrere Spalten Sie können auf mehr als einer Spalte schwenken. Die folgende Anweisung veranschaulicht einen typischen Mehrfachspalten-Pivot: Beachten Sie, dass dieses Beispiel eine mehrspaltige IN-Liste mit Spaltenüberschriften angibt, die für die Übereinstimmung mit den IN-Listenmitgliedern ausgelegt sind. Pivot: Mehrere Aggregate Sie können mit mehreren Aggregaten schwenken, wie im folgenden Beispiel gezeigt: Beachten Sie, dass die Abfrage Spaltenüberschriften erstellt, indem die Pivotwerte (oder der Alias) mit dem Alias ​​der Aggregatfunktion plus einem Unterstrich verkettet werden. Unterscheidung von PIVOT-generierten Nulls aus Nullstellen in Quelldaten Sie können zwischen Nullwerten unterscheiden, die aus der Verwendung von PIVOT und denen, die in den Quelldaten vorhanden sind, erzeugt werden. Das folgende Beispiel veranschaulicht NULLs, die PIVOT generiert. Die folgende Abfrage gibt Zeilen mit 5 Spalten, Spalte prodid zurück. Und die sich ergebenden Säulen Q1. Q1COUNTTOTAL. Q2. Q2COUNTTOTAL. Für jeden eindeutigen Wert von prodid. Q1COUNTTOTAL gibt die Gesamtzahl der Zeilen zurück, deren qtr-Wert Q1 ist. Das heißt, und Q2COUNTTOTAL gibt die Gesamtzahl der Zeilen zurück, deren qtr-Wert Q2 ist. Angenommen, wir haben eine Tabelle sales2 der folgenden Struktur: Aus dem Ergebnis wissen wir, dass es für prodid 100 zwei Verkaufsreihen für Quartal Q1 gibt. Und 1 Verkaufsreihe für Quartal Q2 für Prodid 200 gibt es 1 Verkaufsreihe für Quartal Q1. Und keine Verkaufsreihe für Quartal Q2.So, in Q2COUNTTOTAL. Können Sie identifizieren, dass NULLlt1gt aus einer Zeile in der ursprünglichen Tabelle stammt, deren Maß einen Nullwert hat, während NULLlt2gt aufgrund der Tatsache, dass keine Zeile in der ursprünglichen Tabelle für prodid 200 in Quartal Q2 vorhanden ist. Unpivoting-Operationen Ein Unpivot kehrt einen PIVOT-Vorgang nicht um. Stattdessen dreht es Daten aus Spalten in Zeilen. Wenn Sie mit geschwenkten Daten arbeiten, kann eine UNPIVOT-Operation keine Aggregationen, die von PIVOT oder auf andere Weise erstellt wurden, umkehren. Um Unpivot zu veranschaulichen, erstellen Sie zunächst eine schwenkbare Tabelle, die vier Spalten enthält, für Quartale des Jahres: Die Tabelleninhalte ähneln den folgenden: Die folgende UNPIVOT-Operation dreht die Viertelspalten in Zeilen. Für jedes Produkt gibt es vier Zeilen, eine für jedes Quartal. Beachten Sie die Verwendung von INCLUDE NULLS in diesem Beispiel. Sie können auch EXKLUSIVE NULLS verwenden. Die die Standardeinstellung ist. Darüber hinaus können Sie auch mit zwei Spalten unpivot, wie im Folgenden: Wildcard und Unterabfrage Pivoting mit XML-Operationen Wenn Sie ein Platzhalter-Argument oder Unterabfrage in Ihre Pivot-Spalten verwenden möchten, können Sie dies mit PIVOT-XML-Syntax. Mit PIVOT XML ist die Ausgabe der Operation korrekt formatiertes XML. Das folgende Beispiel veranschaulicht die Verwendung des Wildcard-Schlüsselworts ANY. Es gibt XML aus, das alle Channel-Werte in salesview enthält: Beachten Sie, dass das Schlüsselwort ANY in PIVOT-Operationen nur als Teil einer XML-Operation verfügbar ist. Diese Ausgabe enthält Daten für Fälle, in denen der Kanal im Datensatz vorhanden ist. Beachten Sie außerdem, dass Aggregationsfunktionen eine GROUP BY-Klausel angeben müssen, um mehrere Werte zurückzugeben, doch enthält die Pivotklausel keine explizite GROUP BY-Klausel. Stattdessen führt die Pivotklausel eine implizite GROUP BY durch. Das folgende Beispiel veranschaulicht die Verwendung einer Unterabfrage. Es gibt XML aus, das alle Kanalwerte und die Verkaufsdaten enthält, die jedem Kanal entsprechen: Der Ausgang verdichtet die Daten, um alle möglichen Kanäle für jedes Produkt einzuschließen. Data Densification for Reporting Daten werden in der Regel in spärlicher Form gespeichert. Das heißt, wenn kein Wert für eine gegebene Kombination von Dimensionswerten existiert, existiert keine Zeile in der Faktentabelle. Sie können die Daten jedoch in dichter Form anzeigen, wobei Zeilen für alle Kombinationen von Bemaßungswerten angezeigt werden, auch wenn keine Faktendaten für sie vorhanden sind. Wenn beispielsweise ein Produkt während eines bestimmten Zeitraums nicht verkauft wurde, können Sie das Produkt weiterhin für diesen Zeitraum sehen, wenn der Verkaufswert daneben liegt. Darüber hinaus können Zeitreihenberechnungen am einfachsten durchgeführt werden, wenn Daten entlang der Zeitdimension dicht sind. Dies liegt daran, dass dichte Daten eine konsistente Anzahl von Zeilen für jede Periode füllen, was wiederum es einfach macht, die analytischen Fensterfunktionen mit physischen Offsets zu verwenden. Datenverdichtung ist der Prozess der Umwandlung von spärlichen Daten in dichte Form. Um das Problem der Sparsität zu überwinden, können Sie eine partitionierte äußere Verknüpfung verwenden, um die Lücken in einer Zeitreihe oder einer anderen Dimension zu füllen. Eine solche Verknüpfung erweitert die herkömmliche äußere Verknüpfungssyntax, indem die äußere Verknüpfung auf jede in einer Abfrage definierte logische Partition angewendet wird. Oracle partitioniert die Zeilen in Ihrer Abfrage auf der Grundlage des in der PARTITION BY-Klausel angegebenen Ausdrucks logisch. Das Ergebnis einer partitionierten äußeren Verknüpfung ist eine UNION der äußeren Verknüpfungen jeder der Partitionen in der logisch partitionierten Tabelle mit der Tabelle auf der anderen Seite der Verknüpfung. Beachten Sie, dass Sie diese Art von Join verwenden können, um die Lücken in jeder Dimension zu füllen, nicht nur die Zeitdimension. Die meisten Beispiele beziehen sich hier auf die Zeitdimension, da sie die am häufigsten verwendete Dimension für Vergleiche ist. Partition Join Syntax Die Syntax für partitionierte äußere Verknüpfung erweitert die ANSI SQL JOIN-Klausel um den Ausdruck PARTITION BY, gefolgt von einer Ausdrucksliste. Die Ausdrücke in der Liste geben die Gruppe an, auf die die äußere Verknüpfung angewendet wird. Im Folgenden finden Sie die beiden Syntaxformen, die normalerweise für partitionierte äußere Verknüpfungen verwendet werden: Beachten Sie, dass FULL OUTER JOIN nicht mit einer partitionierten äußeren Verknüpfung unterstützt wird. Beispiel von Sparse-Daten Eine typische Situation mit einer spärlichen Dimension wird im folgenden Beispiel gezeigt, das die wöchentlichen Verkäufe und den Jahresabschluss für das Produkt Bounce für die Wochen 20-30 in den Jahren 2000 und 2001 berechnet Erwarten würde 22 Reihen von Daten (11 Wochen jeweils von 2 Jahren), wenn die Daten waren dicht. Allerdings erhalten wir nur 18 Zeilen, weil die Wochen 25 und 26 im Jahr 2000 und die Wochen 26 und 28 im Jahr 2001 fehlen. Füllen von Datenlücken Wir können die spärlichen Daten der vorherigen Abfrage nehmen und eine partitionierte äußere Verknüpfung mit einem dichten Satz ausführen Zeit-Daten. In der folgenden Abfrage übergeben wir unsere ursprüngliche Abfrage als v und wir wählen Daten aus der Zeittabelle, die wir alias als t. Hier werden 22 Zeilen abgerufen, da es keine Lücken in der Reihe gibt. Die vier hinzugefügten Zeilen haben jeweils 0, wenn der Verkaufswert auf 0 gesetzt wird, indem die NVL-Funktion verwendet wird. Beachten Sie, dass in dieser Abfrage eine WHERE-Bedingung für Wochen zwischen 20 und 30 in der Inline-Ansicht für die Zeitdimension platziert wurde. Dies wurde eingeführt, um die Ergebnismenge klein zu halten. Füllen von Lücken in zwei Dimensionen N-dimensionale Daten werden typischerweise als ein dichter zweidimensionaler Querstreifen von (n - 2) Seitenabmessungen angezeigt. Dies erfordert, dass alle Bemaßungswerte für die beiden Dimensionen, die in der Quer-Registerkarte angezeigt werden, eingegeben werden. Im Folgenden ist ein anderes Beispiel, bei dem die partitionierte äußere Verknüpfungsfunktion zum Füllen der Lücken auf zwei Dimensionen verwendet werden kann: In dieser Abfrage die WITH-Unterabfrage Factoring-Klausel V1 fasst die Umsatzdaten auf Produkt-, Länder - und Jahresebene zusammen. Dieses Ergebnis ist spärlich, aber Benutzer können alle Länder-, Jahr-Kombinationen für jedes Produkt sehen. Um dies zu erreichen, nehmen wir jede Partition von v1 basierend auf Produktwerten und äußere verbinden sie auf der Land-Dimension zuerst. Dieses gibt uns alle Werte des Landes für jedes Produkt. Wir nehmen dann dieses Ergebnis und partitionieren es auf Produkt-und Landeswerte und dann äußere verbinden sie auf Zeitdimension. Damit erhalten Sie für jede Produkt - und Länderkombination alle Zeitwerte. Füllen von Lücken in einer Inventartabelle In einer Inventartabelle wird typischerweise eine Menge von Einheiten angezeigt, die für verschiedene Produkte verfügbar sind. Diese Tabelle ist spärlich: sie speichert nur eine Zeile für ein Produkt, wenn es ein Ereignis gibt. Für eine Verkaufstabelle ist die Veranstaltung ein Verkauf, und für die Inventartabelle ist das Ereignis eine Mengenänderung, die für ein Produkt verfügbar ist. Beachten Sie zum Beispiel die folgende Inventartabelle: Die Inventartabelle verfügt nun über die folgenden Zeilen: Für Berichtszwecke können Benutzer diese Inventardaten anders sehen. Sie können z. B. alle Werte der Zeit für jedes Produkt sehen. Dies kann durch partitionierte äußere Verknüpfung erreicht werden. Außerdem können Benutzer für die neu eingefügten Zeilen fehlender Zeitperioden die Werte für Mengeneinheitsspalten sehen, die von der aktuellsten vorhandenen Zeitdauer übertragen werden sollen. Letzteres kann mit dem analytischen Fensterfunktion-LASTVALUE-Wert erreicht werden. Hier ist die Abfrage und die gewünschte Ausgabe: Die innere Abfrage berechnet eine partitionierte äußere Verknüpfung auf Zeit innerhalb jedes Produkts. Die innere Abfrage verdichtet die Daten auf der Zeitdimension (dh die Zeitdimension hat nun eine Zeile für jeden Wochentag). Für die neu hinzugefügten Zeilen hat die Maßsäulenmenge jedoch Nullen (siehe die Ausgabe in der Spaltenmenge in den folgenden Ergebnissen: Die äußere Abfrage verwendet die analytische Funktion LASTVALUE.) Bei Anwendung dieser Funktion werden die Daten nach Produkt partitioniert und die Daten auf der (Timeid) Für jede Zeile findet die Funktion aufgrund der Option IGNORE NULLS, die Sie sowohl mit LASTVALUE als auch mit FIRSTVALUE verwenden können, den letzten Nicht-Nullwert im Fenster. In der Spalte repequentity sehen wir die gewünschte Ausgabe Die folgende Ausgabe: Berechnen von Datenwerten zum Füllen von Lücken Beispiele im vorherigen Abschnitt veranschaulichen, wie partitionierte äußere Verknüpfung verwendet wird, um Lücken in einer oder mehreren Dimensionen zu füllen. Die Ergebnismengen, die durch partitionierte äußere Verknüpfung erzeugt werden, haben jedoch Nullwerte für Spalten, die nicht in enthalten sind Die PARTITION BY-Liste, die normalerweise analytische SQL-Funktionen verwenden, um diese Nullwerte durch einen Nicht-Nullwert zu ersetzen. Beispielsweise berechnet die folgende Abfrage monatliche Summen für Produkte 64 MB Speicherkarte und DVD-R Discs (Produkt-IDs 122 und 136) für das Jahr 2000. Es verwendet partitionierte äußere Verknüpfung, um Daten für alle Monate zu verdichten. Für die fehlenden Monate wird dann die analytische SQL-Funktion AVG verwendet, um die Umsätze und Einheiten als den Durchschnitt der Monate zu errechnen, in denen das Produkt verkauft wurde. Bei der Arbeit in SQLPlus enthalten die folgenden zwei Befehle die Spaltenüberschriften für eine bessere Lesbarkeit der Ergebnisse: Zeitreihenberechnungen für Densified Data Densificatio n ist nicht nur für Berichtszwecke gedacht. Es ermöglicht auch bestimmte Arten von Berechnungen, insbesondere Zeitreihenberechnungen. Zeitreihenberechnungen sind einfacher, wenn Daten entlang der Zeitdimension dicht sind. Dichte Daten weisen eine konsistente Anzahl von Zeilen für jede Zeitperiode auf, die es wiederum einfach macht, analytische Fensterfunktionen mit physischen Offsets zu verwenden. Um dies zu illustrieren, nehmen wir zunächst das Beispiel zum Füllen von Lücken in Daten. Und fügen Sie eine analytische Funktion zu dieser Abfrage hinzu. In der folgenden erweiterten Version berechnen wir wöchentlich jährliche Verkäufe neben dem wöchentlichen Verkauf. Die NULL-Werte, die die partitionierte äußere Verknüpfung bei der Herstellung der Zeitreihen dicht einfügt, werden auf die übliche Weise behandelt: Die SUM-Funktion behandelt sie als 0s. Period-to-Period-Vergleich für eine Zeitstufe: Beispiel Wie verwenden wir diese Funktion, um Werte über Zeiträume hinweg zu vergleichen. Im Einzelnen: Wie berechnen wir einen Vergleichsvergleich im Vergleich zum Vorjahr auf der Wochesebene Die folgende Abfrage gibt dieselbe Zeile zurück , Für jedes Produkt den Jahresabschluss für jede Woche von 2001 mit dem von 2000. Beachten Sie, dass wir in diesem Beispiel mit einer WITH-Klausel beginnen. Dies verbessert die Lesbarkeit der Abfrage und lässt uns auf den partitionierten äußeren Join fokussieren. Bei der Arbeit in SQLPlus enthält der folgende Befehl die Spaltenüberschriften für eine bessere Lesbarkeit der Ergebnisse: In der FROM-Klausel der Inline-Ansicht densesales. Verwenden wir eine partitionierte äußere Verknüpfung der Aggregatansicht v und der Zeitansicht t, um Lücken in den Verkaufsdaten entlang der Zeitdimension zu füllen. Die Ausgabe der partitionierten äußeren Verknüpfung wird dann durch die analytische Funktion SUM verarbeitet. OVER, um den wöchentlichen Jahresabschluss zu berechnen (die weeklyytdsales Spalte). So berechnet die Ansicht densesales die Jahresabschlussdaten für jede Woche, einschließlich der fehlenden Summenansichten. Die Inline-Ansicht yearoveryearsales berechnet dann den vorjährigen wöchentlichen Jahresabschluss mit der LAG-Funktion. Die LAG-Funktion weeklyytdsalesprioryear gibt eine PARTITION BY-Klausel an, die Zeilen für die gleiche Woche der Jahre 2000 und 2001 in einer einzigen Partition paaren. Wir übergeben dann einen Offset von 1 an die LAG-Funktion, um das wöchentliche Jahr zu erhalten, um die Verkäufe für das vorherige Jahr zu erreichen. Der äußerste Abfrageblock wählt Daten von yearoveryearsales mit der Bedingung yr 2001. und so gibt die Abfrage für jedes Produkt seine wöchentliche zurück Jahr-to-date-Umsatz in den angegebenen Wochen der Jahre 2001 und 2000. Period-to-Period Vergleich für mehrere Zeitstufen: Beispiel Während das vorherige Beispiel zeigt uns eine Möglichkeit, Vergleiche für ein einziges Zeitniveau zu schaffen, wäre es noch mehr Nützlich, um mehrere Zeitniveaus in einer einzelnen Abfrage zu behandeln. Zum Beispiel könnten wir den Umsatz gegenüber dem Vorjahreszeitraum auf Jahr, Quartal, Monat und Tagestufe vergleichen. Wie können wir eine Abfrage erstellen, die einen jährlichen Vergleich des Jahresabschlusses für alle Ebenen unserer Zeithierarchie durchführt. Wir werden diese Schritte in mehreren Schritten durchführen. Das Ziel ist eine einzelne Abfrage mit Vergleichen am Tag, Woche, Monat, Quartal und Jahr. Die Schritte sind wie folgt: Wir erstellen eine Ansicht namens cubeprodtime. Die einen hierarchischen Würfel von Umsatz aggregiert über Zeiten und Produkte hält. Dann erstellen wir eine Ansicht der Zeitdimension, die als Kante des Würfels verwendet werden soll. Die Zeitkante, die einen vollständigen Satz von Daten enthält, wird partitioniert mit den spärlichen Daten in der Ansicht cubeprodtime verbunden. Schließlich, für maximale Leistung, erstellen wir eine materialisierte Ansicht, mvprodtime. Gebaut mit der gleichen Definition wie cubeprodtime. Weitere Informationen zu hierarchischen Cubes finden Sie in Kapitel 21, SQL für Aggregation in Data Warehouses. Die materialisierte Ansicht wird in Schritt 1 im folgenden Abschnitt definiert. Schritt 1 Erstellen Sie die hierarchische Cube-Ansicht Die materialisierte Ansicht, die im Folgenden dargestellt wird, kann in Ihrem System vorhanden sein, wenn nicht, erstellen Sie sie jetzt. Wenn Sie es generieren müssen, beachten Sie, dass wir die Abfrage auf nur zwei Produkte beschränken, um die Bearbeitungszeit kurz zu halten: Da diese Ansicht auf zwei Produkte beschränkt ist, gibt sie knapp über 2200 Zeilen zurück. Beachten Sie, dass die Spalte HierarchicalTime Stringdarstellungen von Zeit aus allen Ebenen der Zeithierarchie enthält. Der CASE-Ausdruck, der für die HierarchicalTime-Spalte verwendet wird, fügt eine Markierung (0, 1.) jeder Datumszeichenfolge hinzu, um die Zeitstufe des Wertes anzugeben. A 0 steht für das Jahr, 1 für Quartale, 2 für Monate und 3 für Tag. Beachten Sie, dass die GROUP BY-Klausel eine verkettete ROLLUP ist, die die Rollup-Hierarchie für die Zeit - und Produktdimensionen angibt. Die GROUP BY-Klausel bestimmt den hierarchischen Cube-Inhalt. Schritt 2 Erstellen Sie die Ansicht edgetime, die eine vollständige Menge von Datumswerten ist Edgetime ist die Quelle für das Ausfüllen von Zeitlücken im hierarchischen Cube mit einem partitionierten äußeren Join. Die Spalte HierarchicalTime in edgetime wird in einer partitionierten Verknüpfung mit der Spalte HierarchicalTime in der View cubeprodtime verwendet. Die folgende Anweisung definiert edgetime: Schritt 3 Erstellen der materialisierten Ansicht mvprodtime zur Unterstützung schnellerer Performance Die materialisierte Viewdefinition ist ein Duplikat der zuvor definierten View cubeprodtime. Da es sich um eine doppelte Abfrage handelt, werden Verweise auf cubeprodtime neu geschrieben, um die materialisierte Ansicht mvprodtime zu verwenden. Die folgenden Materialisierungen können in Ihrem System vorhanden sein, wenn nicht, erstellen Sie es jetzt. Wenn Sie es generieren müssen, beachten Sie, dass wir die Abfrage auf nur zwei Produkte beschränken, um die Bearbeitungszeit kurz zu halten. Schritt 4 Erstellen der Vergleichsabfrage Wir haben nun die Stufe für unsere Vergleichsabfrage gesetzt. Wir können Periodenvergleichsberechnungen auf allen Zeitniveaus erhalten. Es erfordert das Anwenden analytischer Funktionen auf einen hierarchischen Würfel mit dichten Daten entlang der Zeitdimension. Einige der Berechnungen, die wir für jedes Zeitniveau erreichen können, sind: Summe der Verkäufe für vorherigen Zeitraum auf allen Zeitniveaus. Umsatzabweichung gegenüber Vorjahr. Summe des Umsatzes im gleichen Zeitraum vor einem Jahr auf allen Ebenen der Zeit. Umsatzveränderung im Vergleich zum Vorjahreszeitraum. Im folgenden Beispiel werden alle vier Berechnungen durchgeführt. Es verwendet eine partitionierte äußere Verknüpfung der Ansichten cubeprodtime und edgetime, um eine Inline-Ansicht von dichten Daten namens densecubeprodtime zu erstellen. Die Abfrage verwendet dann die LAG-Funktion auf dieselbe Weise wie das vorherige einstufige Beispiel. Die äußere WHERE-Klausel gibt die Zeit auf drei Ebenen an: die Tage August 2001, den gesamten Monat und das gesamte dritte Quartal 2001. Beachten Sie, dass die letzten beiden Zeilen der Ergebnisse die Monats - und Quartalsniveau-Aggregationen enthalten Die Ergebnisse leichter zu lesen, wenn Sie SQLPlus verwenden, sollten die Spaltenüberschriften mit den folgenden Befehlen angepasst werden. Die Kommandos falten die Spaltenüberschriften, um die Zeilenlänge zu verkürzen: Hier ist die Abfrage, die die aktuellen Verkäufe mit dem Vorjahresvergleich verglichen hat: Die erste LAG-Funktion (salespriorperiod) partitioniert die Daten auf gidp. Katze. Subkat. Prod. Gidt und ordnet die Zeilen auf allen Zeitdimensionsspalten an. Es erhält den Verkaufswert der Vorperiode, indem er einen Offset von 1 übergibt. Die zweite LAG-Funktion (salessameperiodprioryear) partitioniert die Daten auf zusätzlichen Spalten qtrnum. Monnum Und daynum und ordnet es auf yr, damit, mit einem Versatz von 1, es den Vorjahresabsatz für den gleichen Zeitraum berechnen kann. Die äußerste SELECT-Klausel berechnet die Abweichungen. Erstellen eines benutzerdefinierten Member in einer Dimension: Beispiel In vielen analytischen SQL-Tasks ist es hilfreich, benutzerdefinierte Member in einer Dimension zu definieren. Beispielsweise können Sie einen spezialisierten Zeitraum für Analysen definieren. Sie können eine partitionierte äußere Verknüpfung verwenden, um ein Element vorübergehend zu einer Dimension hinzuzufügen. Beachten Sie, dass die neue SQL-MODEL-Klausel geeignet ist, komplexere Szenarios mit neuen Mitgliedern in Dimensionen zu erstellen. Weitere Informationen zu diesem Thema finden Sie in Kapitel 23, SQL für Modellierung. Als Beispiel für eine Aufgabe, was ist, wenn wir ein neues Mitglied für unsere Zeitdimension definieren wollen Wir wollen in unserer Zeitdimension ein 13. Mitglied der Monatsebene schaffen. Dieser 13. Monat ist definiert als die Summe der Verkäufe für jedes Produkt im ersten Monat eines jeden Quartals des Jahres 2001. Die Lösung hat zwei Schritte. Beachten Sie, dass wir diese Lösung mit den Ansichten und Tabellen erstellen, die im vorherigen Beispiel erstellt wurden. Es sind zwei Schritte erforderlich. Erstellen Sie zunächst eine Ansicht mit dem neuen Element, das der entsprechenden Dimension hinzugefügt wurde. Die Ansicht verwendet eine Operation UNION ALL, um das neue Element hinzuzufügen. Verwenden Sie einen CASE-Ausdruck und eine partitionierte äußere Verknüpfung, um das benutzerdefinierte Mitglied abzufragen. Unser neues Mitglied für die Zeitdimension wird mit folgender Ansicht erstellt: In dieser Anweisung wird die Ansicht timec definiert, indem eine UNION ALL der Edgetime-Ansicht (definiert im vorherigen Beispiel) und der benutzerdefinierte 13. Monat ausgeführt wird. Der Gidt-Wert von 8 wurde gewählt, um das benutzerdefinierte Mitglied von den Standardmitgliedern zu unterscheiden. Die UNION ALL gibt die Attribute für ein 13. Monatsmitglied an, indem ein SELECT aus der DUAL-Tabelle ausgeführt wird. Beachten Sie, dass die Gruppierungs-ID Spalte GIDT. Ist auf 8 gesetzt und die Viertelzahl auf 5 gesetzt. Dann ist der zweite Schritt, eine Inline-Ansicht der Abfrage zu verwenden, um eine partitionierte äußere Verknüpfung von cubeprodtime mit timec auszuführen. Dieser Schritt erzeugt Umsatzdaten für den 13. Monat auf jeder Ebene der Produktaggregation. In der Hauptabfrage wird die analytische Funktion SUM mit einem CASE-Ausdruck verwendet, um den 13. Monat zu berechnen, der als Summierung des ersten Monatsumsatzes jedes Quartals definiert ist. Die SUM-Funktion verwendet einen CASE, um die Daten auf Monate 1, 4, 7 und 10 innerhalb eines Jahres zu begrenzen. Aufgrund des winzigen Datensatzes mit nur 2 Produkten sind die Rollup-Werte der Ergebnisse notwendigerweise Wiederholungen von Aggregationen auf niedrigerer Ebene. Für realistischere Rollup-Werte können Sie weitere Produkte aus den Spielkonsolen - und Y-Box-Spiele-Unterkategorien in die darunterliegende materialisierte Ansicht aufnehmen. Verschiedene Analyse - und Reporting-Funktionen Dieser Abschnitt erläutert die folgenden zusätzlichen analytischen Fähigkeiten: WIDTHBUCKET Funktion Für einen gegebenen Ausdruck gibt die WIDTHBUCKET-Funktion die Bucket-Nummer zurück, nach der das Ergebnis dieses Ausdrucks zugewiesen wird. Sie können mit dieser Funktion Gleichheitshistogramme erzeugen. Equiwidth-Histogramme unterteilen Datensätze in Buckets, deren Intervallgröße (höchster Wert zum niedrigsten Wert) gleich ist. Die Anzahl der Zeilen, die von jedem Eimer gehalten werden, variiert. Eine verwandte Funktion, NTILE. Schafft gleich große Schaufeln. Equiwidth-Histogramme können nur für numerische, Datums - oder Datetime-Typen erzeugt werden. Die ersten drei Parameter sollten also alle numerischen Ausdrücke oder alle Datumsausdrücke sein. Andere Ausdrücke sind nicht zulässig. Wenn der erste Parameter NULL ist. Das Ergebnis ist NULL. Wenn der zweite oder dritte Parameter NULL ist. Wird eine Fehlermeldung zurückgegeben, da ein NULL-Wert keinen Endpunkt (oder einen beliebigen Punkt) für einen Bereich in einer Datums - oder numerischen Wertdimension angibt. Der letzte Parameter (Anzahl der Buckets) sollte ein numerischer Ausdruck sein, der einen positiven Integerwert 0, NULL auswertet. Oder ein negativer Wert führt zu einem Fehler. Die Buckets sind von 0 bis (n 1) nummeriert. Bucket 0 enthält die Anzahl der Werte, die kleiner als das Minimum sind. Bucket (n 1) enthält die Anzahl der Werte, die größer oder gleich dem maximalen angegebenen Wert sind. WIDTHBUCKET Syntax Das WIDTHBUCKET nimmt vier Ausdrücke als Parameter an. Der erste Parameter ist der Ausdruck, für den das equiwidth-Histogramm gilt. Der zweite und dritte Parameter sind Ausdrücke, die die Endpunkte des akzeptablen Bereichs für den ersten Parameter bezeichnen. Der vierte Parameter bezeichnet die Anzahl der Buckets. Betrachten Sie die folgenden Daten von Tischkunden. Dass die Kreditlimiten von 17 Kunden zeigt. Diese Daten werden in der Abfrage, die in Beispiel 22-24 gezeigt wird, gesammelt. In der Tabelle Kunden. Die Spalte custcreditlimit enthält Werte zwischen 1500 und 15000, und wir können die Werte zu vier Equiwidth Buckets, nummeriert von 1 bis 4, mit WIDTHBUCKET (custcreditlimit, 0, 20000, 4) zuweisen. Idealerweise ist jede Schaufel ein geschlossenes Intervall der reellen Zahlenlinie, z. B. ist die Schaufelzahl 2 Scores zwischen 5000.0000 und 9999.9999 zugeordnet. Manchmal mit 5000, 10000 bezeichnet), um anzuzeigen, daß 5.000 in dem Intervall enthalten sind und 10.000 ausgeschlossen sind. Um Werte außerhalb des Bereichs 0, 20.000 zu erfassen, werden Werte kleiner als 0 einer bezeichneten Unterlaufschaufel mit der Nummer 0 zugewiesen und Werte größer oder gleich 20.000 einer bezeichneten Überlaufschaufel, die mit 5 (num Schaufeln 1 Im Algemeinen). See Figure 22-3 for a graphical illustration of how the buckets are assigned. Figure 22-3 Bucket Assignments You can specify the bounds in the reverse order, for example, WIDTHBUCKET ( custcreditlimit. 20000. 0. 4 ). When the bounds are reversed, the buckets will be open-closed intervals. In this example, bucket number 1 is ( 15000,20000 , bucket number 2 is ( 10000,15000 , and bucket number 4, is ( 0 ,5000 . The overflow bucket will be numbered 0 ( 20000. infinity ), and the underflow bucket will be numbered 5 (- infinity. 0 . It is an error if the bucket count parameter is 0 or negative. Example 22-24 WIDTHBUCKET The followin g query shows the bucket numbers for the credit limits in the customers table for both cases where the boundaries are specified in regular or reverse order. We use a range of 0 to 20,000. Linear Algebra Linear algebra is a branch of mathematics with a wide range of practical applications. Many areas have tasks that can be expressed using linear algebra, and here are some examples from several fields: statistics (multiple linear regression and principle components analysis), data mining (clustering and classification), bioinformatics (analysis of microarray data), operations research (supply chain and other optimization problems), econometrics (analysis of consumer demand data), and finance (asset allocation problems). Various libraries for linear algebra are freely available for anyone to use. Oracles UTLNLA package exposes matrix PLSQL data types and wrapper PLSQL subprograms for two of the most popular and robust of these libraries, BLAS and LAPACK. Linear algebra depends on matrix manipulation. Performing matrix manipulation in PLSQL in the past required inventing a matrix representation based on PLSQLs native data types and then writing matrix manipulation routines from scratch. This required substantial programming effort and the performance of the resulting implementation was limited. If developers chose to send data to external packages for processing rather than create their own routines, data transfer back and forth could be time consuming. Using the UTLNLA package lets data stay within Oracle, removes the programming effort, and delivers a fast implementation. Example 22-25 Linear Algebra Here is an example of how Oracles linear algebra support could be used for business analysis. It invokes a multiple linear regression application built using the UTLNLA package. The multiple regression application is implemented in an object called OLSRegression. Note that sample files for the OLS Regression object can be found in ORACLEHOMEplsqldemo . Consider the scenario of a retailer analyzing the effectiveness of its marketing program. Each of its stores allocates its marketing budget over the following possible programs: media advertisements ( media ), promotions ( promo ), discount coupons ( disct ), and direct mailers ( dmail ). The regression analysis builds a linear relationship between the amount of sales that an average store has in a given year ( sales ) and the spending on the four components of the marketing program. Suppose that the marketing data is stored in the following table: Then you can build the following sales-marketing linear model using coefficients: This model can be implemented as the following view, which refers to the OLS regression object: Using this view, a marketing program manager can perform an analysis such as Is this sales-marketing model reasonable for year 2004 data That is, is the multiple-correlation greater than some acceptable value, say, 0.9 The SQL for such a query might be as follows: You could also solve questions such as What is the expected base-line sales revenue of a store without any marketing programs in 2003 or Which component of the marketing program was the most effective in 2004 That is, a dollar increase in which program produced the greatest expected increase in sales See Oracle Database PLSQL Packages and Types Reference for further information regarding the use of the UTLNLA package and linear algebra. CASE Expressions Oracle now supports simple and searched CASE statements. CASE statements are similar in purpose to the DECODE statement, but they offer more flexibility and logical power. They are also easier to read than traditional DECODE statements, and offer better performance as well. They are commonly used when breaking categories into buckets like age (for example, 20-29, 30-39, and so on). The syntax for simple CASE statements is: Simple CASE expressions test if the expr value equals the comparisonexpr . The syntax for searched CASE statements is: You can use any kind of condition in a searched CASE expression, not just an equality test. You can specify only 65,535 arguments and each WHEN. THEN pair counts as two arguments. To avoid exceeding this limit, you can nest CASE expressions so that the returnexpr itself is a CASE expression. Example 22-26 CASE Suppose you wanted to find the average salary of all employees in the company. If an employees salary is less than 2000, you want the query to use 2000 instead. Without a CASE statement, you might choose to write this query as follows: Note that this runs against the hr sample schema. In this, foo is a function that returns its input if the input is greater than 2000, and returns 2000 otherwise. The query has performance implications because it needs to invoke a function for each row. Writing custom functions can also add to the development load. Using CASE expressions in the database without PLSQL, this query can be rewritten as: Using a CASE expression lets you avoid developing custom functions and can also perform faster. Example 22-27 CASE for Aggregating Independent Subsets Using CASE inside aggregate functions is a convenient way to perform aggregates on multiple subsets of data when a plain GROUP BY will not suffice. For instance, the preceding example could have included multiple AVG columns in its SELECT list, each with its own CASE expression. We might have had a query find the average salary for all employees in the salary ranges 0-2000 and 2000-5000. It would look like: Although this query places the aggregates of independent subsets data into separate columns, by adding a CASE expression to the GROUP BY clause we can display the aggregates as the rows of a single column. The next section shows the flexibility of this approach with two approaches to creating histograms with CASE . Creating Histograms You can use the CASE statement when you want to obtain histograms with user-defined buckets (both in number of buckets and width of each bucket). The following are two examples of histograms created with CASE statements. In the first example, the histogram totals are shown in multiple columns and a single row is returned. In the second example, the histogram is shown with a label column and a single column for totals, and multiple rows are returned. Example 22-28 Histogram Example 1 Example 22-29 Histogram Example 2 Frequent Itemsets Instead of counting how often a given event occurs (for example, how often someone has purchased milk at the grocery), you may find it useful to count how often multiple events occur together (for example, how often someone has purchased both milk and cereal together at the grocery store). You can count these multiple events using what is called a frequent itemset, which is, as the name implies, a set of items. Some examples of itemsets could be all of the products that a given customer purchased in a single trip to the grocery store (commonly called a market basket), the web pages that a user accessed in a single session, or the financial services that a given customer utilizes. The practical motivation for using a frequent itemset is to find those itemsets that occur most often. If you analyze a grocery stores point-of-sale data, you might, for example, discover that milk and bananas are the most commonly bought pair of items. Frequent itemsets have thus been used in business intelligence environments for many years, with the most common one being for market basket analysis in the retail industry. Frequent itemset calculations are integrated with the database, operating on top of relational tables and accessed through SQL. This integration provides the following key benefits: Applications that previously relied on frequent itemset operations now benefit from significantly improved performance as well as simpler implementation. SQL-based applications that did not previously use frequent itemsets can now be easily extended to take advantage of this functionality. Frequent itemsets analysis is performed with the PLSQL package DBMSFREQUENTITEMSETS. See Oracle Database PLSQL Packages and Types Reference for more information. In addition, there is an example of frequent itemset usage in Frequent itemsets . Scripting on this page enhances content navigation, but does not change the content in any way. PURPOSE AND RATIONALE OF THE QUALIFICATION This Qualification is for any individual who is, or wishes to be, involved in operating a lifting machines or dealing with challenges in a lifting machine. Typical learners will be persons who are currently performing a range of activities and processes in lifting machine environment who have not received any formal recognition for their skills and knowledge, or learners who wish to embark on this qualification or those with a broad knowledge and skills base who work with lifting machines and who want to specialise in certain aspects of the lifting machine environment. While the Qualification is primarily aimed at providing the lifting machine operator the opportunity to acquire the knowledge, skills and attributes required to perform a variety of activities using lifting equipment, it does not preclude any other individual both within and outside the lifting machine environment from accessing it. This Qualification also enables the learner to work with a degree of responsibility during the performance of the lifting operation without working under direct supervision. The learner will also be able to display leadership skills among fellow workers in operating the lifting machine to perform a variety of tasks. The Core component contains lifting machine and generic competencies covering: Basic first aid and firefighting skills. Knowledge of legislation pertaining to lifting machines. Knowledge of loads. The dynamics of the lifting environment and housekeeping within the lifting machine context. Appreciation of the lifting machine environment. Communication skills specific to the lifting machine environment. Hazardous substances. HIV and Aids. Occupational Health and Safety and the Environment. The Elective component consists of three streams of specialisation in lifting machines, namely lift truck operations, crane operation and mobile elevated work platforms (MEWP), and a general stream which has Unit Standards related to the specialisation streams and Unit Standards relevant to the context in which the learner will operate. Each of these streams constitutes a set of appropriate Unit Standards that allow the learner to obtain competencies in particular areas within the lifting machine environment. The Qualification ensures progression of learning, enabling the learner to meet standards of service excellence required within the lifting machine field of learning and provide access to a higher Qualification within the same or a related sector. The Qualification also focuses on the skills, knowledge, values and attitudes required by a learner at this level and is designed to: To release the potential of people. To provide opportunities for people to move up the value chain. To provide opportunities for people to explore different activities within the lifting machine sector. There are currently two Qualifications for lifting equipment on the NQF. However, both are for operating cranes and apply only to the construction context. They are the National Certificate: Construction: Crane Operations at NQF Level 2 and the National Certificate: Construction: Crane Operations at NQF Level 3. This National Certificate: Lifting Machine Operations at NQF Level 3 is the first of its kind to cover a variety of lifting machines including lift trucks, cranes and mobile elevated work platforms (MEWP). It is a generic qualification that encapsulates common competencies in the Fundamental and Core components and allows for the acquisition of specialised competencies in the Elective component. The Qualification encompasses both the NQF Levels 2, 3 and 4 competencies required by learners to operate the different lifting machines listed in the National Code of Practice for Training Providers (2005) - known as the NCOP and some of the new lifting machines being introduced into the South African market like the rubber-tyred gantry crane (RTG). The NCOP and has been incorporated into the Driven Machine Regulation 18 (11) of 1998. The needs within various manufacturing, production and construction sectors has created a demand for people with the ability to use the different types of lifting machines to perform a wide range of activities safely and efficiently, with due consideration for the context in which they operate. This sector employs a large number of people. Currently most learners complete a particular Unit Standard or set of Unit Standards and the training prescribed in the NCOP in order to obtain a licence to operate a particular lifting machine. This qualification will allow learners and operators in the industry the opportunity to complete an entire qualification should they wish to do so and use it to progress further in their career path. This national Qualification and its related Unit Standards were developed to standardise the accreditation of learning programmes, resulting in improved quality in terms of programme delivery. In terms of the learning pathway, the National Certificate: Lifting Machine Operations at NQF Level 3 will allow a learner to progress to work in plant production by completing the Further Education and Training Certificate (FETC): Plant Production at NQF Level 4. In addition, the learner could also acquire the Further Education and Training Certificate: Generic Management and pursue a career in management, at the appropriate level, within the lifting machine sector. The latter option contributes to transformation in the country as learners will acquire skills and competencies to gain access to positions within management structures. Other qualifications that allow for upward mobility are listed in the Articulation section. The National Certificate: Lifting Machine Operations at Level 3 supports the objectives of the NQF in that it gives the learner access to a registered Qualification. It will ensure that the quality of education and training. The Qualification will allow learners to benchmark their competencies against international standards. For those who have been in the workplace for a long time, this Qualification represents part of the Recognition of Prior Learning (RPL) process to acknowledge workplace skills acquired without the benefit of formal education or training. LEARNING ASSUMED TO BE IN PLACE AND RECOGNITION OF PRIOR LEARNING It is assumed that learners are competent in Communication and Mathematical Literacy at NQF Level 2. Learners who have acquired the National Certificate: Constructions: Crane Operations at NQF Level 2 or any other relevant qualification. Recognition of Prior Learning: This Qualification may be achieved in part (or whole) through the recognition of relevant prior knowledge andor experience. The learner must be able to demonstrate competence in the knowledge, skills, values and attitudes implicit in this Qualification. As part of the provision of recognition of prior learning providers are required to develop a structured means for the assessment of individual learners against the Unit Standards of the Qualification on a case-by-case basis. A range of assessment tools and techniques during formative and summative assessment procedures should be used which have been jointly decided upon by the learner and the assessor. Such procedures, and the assessment of individual cases, are subject to moderation by independent assessors. The same principles that apply to assessment of this Qualification also apply to recognition of prior learning. Learners may provide evidence of prior learning for which they may receive credit towards the Unit Standards andor the Qualification by means of portfolios, physical demonstrations or other forms of appropriate evidence as agreed to between the relevant provider and relevant ETQA or ETQA that has a Memorandum of Understanding in place with the relevant ETQA. RPL is particularly important, as there are people in the sector or trade union movement with a variety of skills and competencies of differing quality and scope. It is important that an RPL process be available to assist in making sense of existing competencies and skills, and helping to standardise these competencies and skills towards a common standard. Access to the Qualification: There is an open access to this Qualification, keeping in mind the Learning Assumed to be in Place. RECOGNISE PREVIOUS LEARNING A minimum of 122 credits is required to complete the Qualification which is made up of the following components: Fundamental: 36 credits. Core: 55 credits. Electives: 31 credits. Total: 122 credits. Motivation for the number of credits assigned to the Fundamental, Core and Elective Components: There are 36 credits - from Communications and Mathematical Literacy - allocated to this component at the level of the Qualification. All the Unit Standards designated as Fundamental are compulsory. 55 credits have been allocated to Unit Standards designated as Core for the purpose of this Qualification. These Unit Standards provide the generic knowledge and competencies related to work in the lifting machine sector. All the Unit Standards indicated as Core are compulsory. The Elective Component consists of Unit Standards in three streams of specialisation and a general stream, each with its own set of Unit Standards. The specialisation streams are: Crane Operations, Lift Trucks Operations, and the Mobile Elevated Working Platforms (MEWPs). The General stream has both lifting machine related Unit Standards and other Unit Standards relevant to the context in which they will operate. Learners are to choose a specialisation area and Elective Unit Standards at least to the value of 31 credits. If the specialisation contains fewer credits than the minimum required for the Elective component, or if the learner chooses to operate just one type of machine and thereby does not achieve the full number of Elective credits required, then the learner must choose additional Elective Standards from the General stream to gain the number of credits required to complete the Qualification. Electives provide opportunities for the holistic development of the learner and allow for maximum flexibility and multi-skilling to enable the learners to achieve a qualification that is relevant to the context in which they work. The following specialisations are available: Specialisation Stream 1: Crane Operations: Within this specialisation one or more of the following Unit Standards may be acquired. However, it must be noted that in the case of certain cranes (eg. mobile and tower) learners must acquire the NQF Level 2 Unit Standard for that particular type of crane before doing the NQF Level 3 Unit Standard for that type of crane, which involves more complex learning and skills. ID 116254: Operate a mobile crane, Level 2, 20 Credits. ID 253660: Supervise advanced mobile crane operations, Level 4, 20 Credits. ID 116981: Conduct advanced tower crane operations, Level 3, 20 Credits. ID 116231: Operate cab controlled overhead crane, Level 2, 8 Credits. ID 116235: Operate a pendant controlled overhead crane, Level 2, 5 Credits. ID 116255: Operate a tower crane, Level 2, 20 Credits. ID 116253: Operate a truck-mounted loader crane, Level 2, 5 Credits. ID 242982: Operate a heavy crane, Level 3, 14 Credits. ID 242976: Operate overheadgantry crane, Level 2, 5 Credits. ID 242978: Operate truck-mounted cranes, Level 3, 8 Credits. ID 117086: Extract and transport timber using a tractor and trailer fitted with a self-loading crane in a production situation, Level 4, 25 Credits. ID 8039: Operating cranes, Level 3, 10 Credits. ID 260781: Operate a telescopic boom handler, Level 3, 10 Credits. ID 260761: Operate a reach stacker (telescopic container handler), Level 3, 10 Credits. ID 260757: Operate a straddle carrier, Level 3, 10 Credits. ID 260798: Operate a cantilever container crane (ship to shore), Level 3, 12 Credits. ID 260817: Operate a scotch derrick crane (ship mounted), Level 3, 10 Credits. ID 260760: Operate inland container crane (rail to road transfer) goliath type, Level 3, 10 Credits. ID 260760: Operate a ships crane, Level 3, 8 Credits. ID 260764: Operate a sugar cane crane, Level 3, 8 Credits. ID 260759: Operate a wharf side crane (rail mounted), Level 3, 8 Credits. ID 260765: Operate a rubber tyred gantry crane (RTG), Level 3, 12 Credits. ID 260763: Operate a floating crane, Level 3, 12 Credits. ID 260758: Operate a wall-mounted jib, Level 3, 7 Credits. ID 260777: Operate a container side loader, Level 3, 8 Credits. Total Number of Credits for Crane Electives: 285 plus outstanding Specialisation Stream 2: Lift Truck Operations. Within this specialisation one or more of the following Unit Standards may be acquired. However, it must be noted that in the case of certain lift trucks learners must acquire the NQF Level 2 Unit Standard for that particular type of lift truck before doing the NQF Level 3 Unit Standard, which involves more complex learning and skills. ID 8038: Operating lift trucks, Level 3, 6 Credits. ID 242981: Operate defined purpose lift trucks, Level 2, 4 Credits. ID 242974: Operate counter-balanced lift truck, Level 3, 7 Credits. ID 242972: Operate advanced defined purpose lift trucks, Level 3, 7 Credits. ID 260797: Operate a sideloader lift truck, Level 3, 8 Credits. ID 260762: Operate rough terrainearthmovingagricultural equipment with lift truck attachments, Level 3, 11 Credits. ID 260818: Operate a counter balanced lift truck in excess of 15 tons, Level 3, 9 Credits. Total Number of Credits for Lift Truck Electives: 52. Specialisation Stream 3: Mobile Elevated Working Platforms (MEWPs). ID 243276: Manage the transportation of mobile elevated work platforms (MEWP), Level 4, 7 Credits. ID 243273: Monitor and control the safety and operations of Mobile Elevating Work Platforms, Level 4, 8 Credits. ID 243272: Operate a Mobile Elevating Work Platform (MEWP), Level 2, 10 Credits. Total Number of Credits for MEWPs Electives: 25. General Stream: ID 253638: Sling and communicate during crane operations, Level 2, 4 Credits. ID 116986: Sling complex loads and communicate during crane operations, Level 3, 12 Credits. ID 116075: Operate a sideboom, Level 2, 8 Credits. ID 117036: Conduct advanced sideboom operations, Level 3, 8 Credits. ID 253600: Use a sideboom to lift, lower and carry materials, Level 2, 5 Credits. ID 243021: Shift loads using lifting equipment, Level 2, 4 Credits. ID 12481: Sling loads, Level 2, 4 Credits. ID 116583: Perform tandem lifting, Level 4, 12 Credits. ID 115900: Demonstrate knowledge of skills required in the crane industry, Level 2, 5 Credits. ID 116976: Apply generic crane operation skills, Level 3, 5 Credits. ID 117001: Use mobile crane to carry out pile-driving, Level 3, 8 Credits. ID 115903: Demonstrate knowledge of the requirements for mobile crane delivery, Level 2, 8 Credits. ID 116989: Use a mobile crane to carry out demolition activities with demolition equipment, Level 3, 8 Credits. ID 253582: Lift and move a load using manual lifting equipment and tackle, Level 2, 8 Credits. ID 119927: Lift and move a load on a construction site, Level 3, 15 Credits. ID 253595: Direct the operation of an overhead crane, Level 2, 3 Credits. ID 254355: Inspect and conduct routine maintenance on an overhead crane, Level 3, 2 Credits. ID 253590: Use and move a load in suspension using a mobile crane, Level 3, 4 Credits. ID 253658: Perform a lifting task by using a mobile crane, Level 3, 8 Credits. ID 116283: Demonstrate knowledge of and apply regulatory requirements pertaining to crane operation, Level 2, 5 Credits. ID 116976: Apply generic crane operation skills, Level 3, 5 Credits. ID 244407: Lift and move a load using mechanical lifting equipment, Level 3, 7 Credits. ID 244365: Lift and move a load by means of a forklift, Level 2, 3 Credits. ID 244406: Move material by means of a mobilift in an underground mine, Level 2, 6 Credits. ID 242977: Operate ship cargo lifting appliances, Level 3, 10 Credits. ID 123260: Operate tailgates and tail-lifts, Level 3, 2 Credits. ID 12429: Develop a personal financial plan, Level 3, 2 Credits. Total Number of Credits for General Electives: 171. EXIT LEVEL OUTCOMES 1. Demonstrate an understanding of Occupational Health, Safety and Environmental standards in the work environment. 2. Demonstrate and apply knowledge of the lifting machine. 3. Perform emergency procedures in the lifting machine environment. 4. Operate a lifting machine. Critical Cross-field Outcomes: Identify and solve problems in which responses display that responsible decisions using critical and creative thinking have been made when: Identifying defects and anomalies of machines. Recognising potential non-compliance situations in and around the work environment and demonstrating initiative in recommending and applying corrective measures in accordance with relevant legislation, regulations and company policies and procedures. Determining the type of dangerous and hazardous substances. Selecting the lifting machine to be used in handling, moving, storing and stacking a load. Creating a caring environment for workers with HIVAIDS and by actively discouraging negative attitudes towards people with HIVAIDS. Work effectively with others as a member of a team, group, organisation, community to: Ensure that lifting machines are fit for operation by reporting problems and anomalies to respective personnel. Ensure the safety of self, others and materialloads. Fight fires. Encourage others to maintain hygiene standards. Present information addressing the stigma of HIVAIDS and the importance of a proactive strategy in the workplace. Organise and manage oneself and ones activities responsively and effectively when: Identifying and describing the systems, instrumentation, levers, control and safety devices of lifting machines. Conducting inspections of lifting machines and safety equipment and reporting problems. Maintaining a safe working environment. Managing himherself and hisher activities responsibly by making lifestyle choices about HIVAIDS. Identifying, describing, moving and storing dangerous and hazardous substancesloads. Moving, stacking and storing loads. Selecting the most appropriate method for preventingminimising impact of, and responding to safety, health and environmental incidents. Collect, analyse, organise and critically evaluate information to: Determine whether lifting machines are safe to operate. Decide on the type of dangerous and hazardous substancesloads. Decide on the lifting machine to be used. Assess whether workplace practice complies with the regulatory framework. Research situations that have a potential to spread HIVAIDS in the workplace and discuss and rating them in terms of high, medium and low risk. Perform hazard identification and risk assessments in such a way that informed decisions could be made. Communicate effectively using visual, mathematical andor language skills in the modes of oral andor written presentation to: Prepare and present records on the lifting machines and of incidents. Prepare and complete the handling, stacking and storing of loads. Maintain safety. To communicate control measures identified during the hazard identification and assessment. Use science and technology effectively and critically, showing responsibility towards the environment and the health of others by: Using the lifting equipment according to manufacturers instructions. Demonstrate an understanding of the world as a set of related systems by recognising that problem-solving contexts do not exist in isolation by understanding the potential impact of hazards on overall workplace objectives, including health, safety and environment. ASSOCIATED ASSESSMENT CRITERIA Associated Assessment Criteria for Exit Level Outcome 1: Relevant sections of the legislation pertaining to health, safety and the environment are identified, discussed and applied to ensure worker safety. Occupational health and safety and environmental principles are explained in accordance with workplace requirements. The impact of risks and hazards are explained and preventative measures are applied in order to minimiseeliminate risks and hazards in the lifting machine environment. Hazardous substances are handled according to specified legal requirements and standard operating procedure. Knowledge of HIVAids and it implications for employers and employees is demonstrated to emphasise awareness of the pandemic. Associated Assessment Criteria for Exit Level Outcome 2: The types of lifting machines are identified to indicate the differences between them. The components of the machines are described in terms of their functions and the way in which the components are inter-related. The attachments to the lifting machines are identified in terms of the machines to which they belong and the functions that they perform. The principles of leverage are described so that the lifting machines are used in a safe manner. The systems, instruments and controls of the lifting machines are described in terms of their functions. Refuelling and maintenance procedures are described to indicate the importance of these activities to maintain production. Calculations are used to perform minor routine maintenance and repairs. Associated Assessment Criteria for Exit Level Outcome 3: Knowledge of first aid equipment and procedures is applied after casualties at an accident scene have been prioritised. Knowledge of types of fires, the procedures to deal with them and firefighting equipment is used to extinguish fires. Emergencies arising from lifting machine operations are managed according to standard operating procedure. Associated Assessment Criteria for Exit Level Outcome 4: Work activities are planned and work areas prepared according to worksite procedure. Lifting machine is checked at pre-start and shut down as per manufacturers instructions and standard operating procedure. Attachments for lifting equipment are used according to manufacturers instructions. Information on the operational fitness of the lifting machine is recorded according to company procedure. Technical writing skills are applied in order to record extraordinary or unusual occurrences pertaining to lifting machines. Lifting equipment is operated as per manufacturers instructions and standard operating procedure. Approved communication techniques are used during lifting and slinging operations to ensure that work is performed safely and optimally. Lifting gear is inspected and evaluated and loads are prepared and slung in accordance with relevant Codes of Practice and standard operating procedure. Lifting machine is configured for specialised service, operated in accordance with manufacturers instructions for specialised purpose and reconfigured for normal service. Knowledge of loads is applied during the operation of a lifting machine. Safety measures with respect to specific lifting machines are conducted according to manufacturers instructions and relevant legislation. Quality safety and environmental procedures are followed in terms of worksite procedures. The importance of integrated assessment is to confirm that the learner is able to demonstrate applied competence (practical, foundational and reflexive) and ensure that the purpose of this Qualification is achieved. Both formative and summative assessment methods and strategies are used to ensure that the Exit Level Outcomes and the purpose of the Qualification are achieved through achieving the Unit Standards. Learning, teaching and assessment are inextricably linked. Learning and assessment should be integrated and assessment practices must be fair, transparent, valid and reliable. A variety of assessment strategies and approaches must be used. This could include tests, assignments, projects, demonstrations andor any applicable method. Evidence of the acquisition of competencies must be demonstrated through the Unit Standards, which enhance the integration of theory and practice as deemed appropriate at this level. Formative assessment is an on-going process which is used to assess the efficacy of the teaching and learning process. It is used to plan appropriate learning experiences to meet the learners needs. Formative assessments can include a mix of simulated and actual (real) practice or authentic settings. Feedback from assessment informs both teaching and learning. If the learner has met the assessment criteria of all the Unit Standards then she has achieved the Exit Level Outcomes of the Qualification. Summative assessment is concerned with the judgement of the learning in relation to the Exit Level Outcomes of the Qualification. Such judgement must include integrated assessment(s) which test the learners ability to integrate the larger body of knowledge, skills and attitudes, which are represented by the Exit Level Outcomes. Summative assessment can take the form of oral, written and practical examinations as agreed to by the relevant ETQA. Integrated assessment must be designed to achieve the following: An integration of the achievement of the Exit Level Outcomes in a way that reflects a comprehensive approach to learning and shows that the purpose of the Qualification has been achieved. Judgement of learner performance to provide evidence of applied competence or capability. Assessors and moderators should make use of a range of formative and summative assessment methods. Assessors should assess and give credit for the evidence of learning that has already been acquired through formal, informal and non-formal learning and work experience. Assessment should ensure that all specific outcomes, embedded knowledge and critical cross-field outcomes are assessed. The assessment of the critical cross-field outcomes should be integrated with the assessment of specific outcomes and embedded knowledge. This National Certificate: Lifting Machine Operations at NQF Level 3 embraces a whole range of lifting machines from cranes (of all types), to lift trucks (of all types) to mobile elevated working platforms (MEWPs). In addition, the Core component of this generic Qualification addresses the following competencies: Basic first aid and firefighting skills. Knowledge of legislation pertaining to lifting machines. Knowledge of loads. The dynamics of the lifting environment and housekeeping within the lifting machine context. Appreciation of the lifting machine environment. Communication skills specific to the lifting machine environment. Hazardous substances. HIV and Aids. Occupational Health and Safety and the Environment. Hence, the international comparability mainly covers training on the range of machines, safety, communication and hazardous substances. Most of the courses offered are short courses, many for people already working in the lifting machine environment. America Crane Training: This provider offers programmes which comprise of classroom and hands-on training, mostly in the form of short course. Most effective learning takes place on the actual equipment used by employees. It is for this reason that on-site training is encouraged. CCO Prep Course: Length of Program 3 - 4 Days. This prepares the candidate in each of the four domains included in the Core examination and the four specialty exams. By the end of this training, the operator will have the confidence and skills necessary to successfully complete the National Commission for the Certification of Crane Operators examination. Core Examination: Domain 1: Site (Approximately 24 of the test). Domain 2: Operations (Approximately 23 of the test). Domain 3: Technical Knowledge (Approximately 28 of the test). Domain 4: Manufacturers Load Charts (Approximately 25 of the test). Specialty Examinations: Lattice Boom Truck Cranes. Lattice Boom Crawler Cranes. Small Telescopic Boom Cranes (17.5 Tons). Large Telescopic Boom Cranes (17.5 Tons). The organisation also runs a number of crane safety courses, namely: Offshore Crane Safety: Length of Program 4 - 5 Days. Regulations and Standards Referenced: ASME B30.8: Floating Cranes and Derricks. ASME B30.6: Derricks. ASME B30.9: Slings. OSHA 1917.45: Cranes and Derricks. Topics and Subject Matter Covered: Causes and Results of Crane Accidents. Types, Components and Terminology. Operator Qualifications. Operators Responsibilities. Vessel and Weather Considerations. Pre-Operational Inspections. Making a Lift Plan. Types of Lifts StaticDynamic. Utilizing Cranes Full Potential. Structural Ratings V. Stability. Understanding and Using Load Charts. Safe Operating Procedures. Hand Signals and Responsibilities of Signal Person. Boom Assembly and Disassembly. Securing the Crane. Rigging (Safe Procedures and Proper Inspection). Crane Safety and Rigging: 4 Day Program or 2 Day Refresher. Regulations and Standards Referenced: ASME B30.5: Mobile Cranes. OSHA 1926.550: Cranes and Derricks. OSHA 1910.180: Crawler, Locomotive and Truck Cranes. Power Crane Shovel Association Number 4. Overhead Crane Safety: Regulations and Standards Referenced: OSHA 1910.179: Overhead and Gantry Cranes. ASME B30.2: Overhead and Gantry Cranes. ASME B30.11: Monorails and Underhung Cranes. ASME B30.16: Overhead Hoists (Underhung). ASME B30.17: Overhead and Gantry Cranes. Inspecting Mobile Cranes. Regulations and Standards Referenced: USAS B30.5 1968. ASME B30.5 Mobile Cranes. ASME B30.10 Hooks. OSHA 1926.550 and 1910.180. Power Crane Shovel Association 2 and 4. Rough Terrain Fork Lift Safety: Regulations and Standards Referenced: OSHA 1926.602: Material Handling Equipment. ASME B56.6: Rough Terrain Fork Lift Trucks. Industrial Lift Trucks: Regulations and Standards Referenced: OSHA 1910.178: Powered Industrial Trucks. ASME B56.1: Low Lift and High Lift Trucks. Aerial Lift Safety: Regulations and Standards Referenced: OSHA 1910.67: Vehicle-Mounted Elevating Work Platforms. OSHA 1926.556: Aerial Lifts. ASMESIA A92.2: Vehicle Mounted Elevating Rotating Aerial Devices. ASMESIA A92.3: Manually Propelled Elevating Aerial Platforms. ASMESIA A92.5: Boom Supported Elevating Work Platforms. ASMESIA A92.6: Self-Propelled Elevating Work Platforms. World Wide Crane Training: This provider, based in California, also offers a number of short courses. CCO Preparatory Training: A 2-3 day course to prepare the candidate to take each of the four specialty exams including the Core examination. This training will prepare the candidate to successfully complete the National Commission for the Certification of Crane Operators examination. Eight hour classroom training followed by a minimum of one hour per student of individual hands-on training, and is the governing factor for the program duration. Crane nomenclature and component identification: Structural and stability factors. Radius v. boom angle. Proper set up procedures. Crane accidents and their prevention. Pick and carry procedures. Detailed study of load charts. Boom Truck Crane: Crane Operators Course with eight hours of classroom training followed by individual hands-on training. A minimum of one hour per student is required for the hands-on training, The two-day course highlights the following: Crane nomenclature and component identification. Structural and stability factors. Radius v. boom angle. Crane accidents and their prevention. Proper set up procedures. Quadrants of operation. Detailed study of load charts. A complete course outline will be sent upon request. Overhead Crane Operator: Overhead Crane Operators Course with classroom session followed by individual hands-on training. This is a two-day course. Crane nomenclature and components: Structural factors. Capacity factors. Operational procedures. Crane accidents and their prevention. Rigging Procedures. Portable Tower Crane Operator: Portable Tower Crane Operators Course with individual hands-on training. This is a two-day course. The course highlights the following: Inspection and Maintenance. Proper setup. Crane component identification. Quadrants of operation. Crane controls. Proper operating procedures. Riggings loads. Start up and Shut down procedures. Detailed study of load charts. Forklift Operators Course is a two-day program. The course is based on National Safety Council approved courses, and highlights the following: Safe operating principles. Maintenance and inspection. Safe operating rules. Lifting mechanics. Aerial Work PlatformManlift Operator Training: A two-day course, highlighting the following: Safe operating principles for type of machine. Maintenance and Inspection. Safe operating rules. Lifting mechanics. Detailed study of load charts (that apply). U. S. Navy NAVFAC P-307 Safety Course: The course is a detailed study of NAVFAC P-307 requirements for category I, II and III weight handling equipment. This program exceeds the Navy training requirements for its personnel and is presented around the world. The Electrical Industry Training Institute Limited. This company offers the following refresher courses: This is a one-day course consisting of classroom theory and a practical evaluation on a supplied machine. Courses will cover all application of forklifts and their operation. Theory of stability will also be covered. Also WCB Regulations will be reviewed. Course duration: 1 day. Target audience: Persons who already operate a forklift or lift truck as part of their employment. The Bright Training and Safety Wear: This is a company that operates throughout North America and provides training in the following. Fork Truck Operator Training Course Content: The two segments to the forklift certification program include classroom theory and practical evaluation: Review legislation and finespenalties relating to the (OSHA) Occupational Health and Safety Act. Outline the responsibilities of Owner, Employer, Supervisors, and Workers. Options available to a driver who is asked to perform unsafe work, or an unsafe act. Group discussion on experiences of actual incidents or close calls. Consequences of unsafe driving of an Industrial Fork Truck: Legal, Moral, Ethical, Social and Psychological. Review the classifications of the Industrial Forklifts and highlight differences. Pre-shift inspections. Stability triangletrapezoid. Centre of Gravity of the load and Centre of Gravity of the truck. Capacity of Industrial Forklifts, capacity plates (reading and understanding). Specific hazards and controls when driving an Industrial Forklift. How to respond to an emergency situation involving an Industrial Forklift Truck. List specific driving rules to your use of Industrial Forklifts. Forklift training will involve verification and review of 50 questions, True and False format. Theory is approximately four hours in length. Lift Truck TrainingForklift Operator Training: Lift truck trainingforklift operator evaluation driver review involves the following: All drivers completing the driver evaluation must have successfully completed concepts of safe and efficient driving training. Upon successful completion of the driver operator training program, participants will be Certified as Industrial Lift Truck Drivers. Each lift truck driver completes a Pre-shift inspection. Criteria: Observed Picking up a Load: Forks at correct height. Smooth stopping. Forks level before entering. Load is centered. Load is stable for lifting and transporting. Load all way to heel of forks. Proper tilt for type of load. Looks before backing up. Stops at all blind corners. Proceeds with load at safe height. Proceeds at safe speed. How to deal with obstructed view. Criteria: Observed Stacking a Load: Approach with load down. Looks behind before backing out. Raising load. Smooth operation. Levels load before putting in place. Gently places. Insures all people are at a safe distance. Aware of rear end swing. Propane Handling Observation if applicable: Review physical characteristics of an on site propane tank. Complete overview of tank condition (O-ring, collar, dating, soap solution check, etc). Lift Truck Training will require all participants to change a propane tank on an Industrial Lift Truck, or propane heater (site specific) in a competent manner. Review evaluation form with participant. Parking: Forks flat, Tilt forward, Parking brake on. Duration: The average time to complete a driver training evaluation is one hour, for experienced drivers. It is suggested that new drivers be instructed for a minimum of four hours prior to being evaluated. Overhead Crane Training HoistSling Operator Safety Certification: Overhead crane traininghoists sling operator certification safety course. Our professional staff of trainers and consultants will teach the basics of safe cranesling operation and preshift inspections, so as to increase productivity and efficiency while reducing the risk of product damage, property damage, and accidents. Overhead crane training certification, like some of our other safety courses is also customized for people in the workplace struggling with illiteracy. Concepts of Safe Use of CranesSlings: Material Handling regulations under the OSHA 49 through 64. Pre-Shift checks and inspection. Analyze the lift. Load limits and capacity. Maintaining a safe distance. Lifting, moving, placing loads. Standard safe practices. Controls and basic operation. Use of chains, slings, spreader bars, grabbers, and other attachments. Observation Of Safe Use Of CranesSlings: Each Operator will be evaluated on the safe use of cranesslings. Using equipment they will be using in their regular use of the crane hoistslings. A written evaluation of this observation is completed, reviewed with participants, and given to the company for their records. Aerial Platform Training Course: Elevated Work On Boom Lifts: This program is divided into two segments: Part one consists of an in class theoretical course which includes a competency evaluation (true false test) and review. Part two consists of an on site evaluation which will verify the individuals ability to operate a specific Manlift, in a safe manner. Part One: Concepts of Safe and Efficient Operation: Scissor Lift Purpose: Provide participants a general understanding of the safe and efficient operation of Power Operated Mobile Work Platforms. Participants will be able to identify specific health and safety hazards associated with operating manliftsboom lift. Review related sections of the OHS Act, CSA Standards, and Scaffold Industry Association of Canada specifications: Operating unsafe equipment or perform unsafe acts. Outline fines and penalties for improper use of the equipment. Lifting device and mobile equipment definitions. Complete review of fall arrest required, and recommended. Pre-shift equipment inspection and work area survey requirements. Review site specific Hazards, and controls for safe operation of a Manlift. Review safety decals, load capabilities, and specific equipment requirements. Fifteen key elements for safe operation of a Power Elevated Mobile Aerial Work Platform. Part Two: Practical Evaluation: All operators must successfully complete the theoretical portion of this program prior to being evaluated on site-specific equipment. Each individual will be tested to ensure they can safely and efficiently operate your site-specific equipment. Evaluations will be completed during regular working shifts, wherever possible. On successful completion of both parts one and two of this program, the participant will be certified as a Power Operated Mobile Platform (Manlift) Operator. Pre-shift equipment inspection, and work area survey: Uses proper personal protective equipment as required by the OHS Act and respective employer. Use and proper fitting of fall arrest (harness) device. Aware of the manufacturers specs for specific equipment (load limits, etc). Uses a signaller or spotter where required. Operates lift only on solid and level ground. Operates lift with all other workers clear of the site. Closes off site when doing major overhead workprojects. Smoothsafe operating speed for various plant conditions. Lift mobilizes only when the unit is in fully lowered position. All tools and associated equipment safely stored on the lift platform. Lucid Safety Training and Consulting LTD: This provider offers training in the following machines: Lift Truck Operator Training: The lift truck training certification course consists of classroom theory training and in-plant practical training. All participants must pass both the theory and practical test to be certified (OSHA). This lift truck training program is designed to meet the needs of current workforces where literacy andor language barriers are problematic. The theory testing provides the customer with actual test questions and participant answers. This due diligence measure helps prove appropriate and necessary questions were asked and answered. If the fork truck uses propane as a fuel, participants become certified in safe handling as required by the Energy Act of Ontario. Program Content: Review of the Occupational Health and Safety Act and the legal requirement for using lifting equipment including responsibilities of the owner, supervisor and worker. Consequences of improper use of a lift truck. Key points of CSA B335-04 Safety Standard for Lift Trucks. Understanding the different kinds of lift trucks (electric motor rider lift trucks, electric motor narrow aisle lift trucks, electric hand trucks, and internal combustion engine lift trucks). The lifting capacity of the lift trucks. Understanding centre of gravity, the stability triangle and trapezoid and potential for lift truck flip overs. Safe operating practices. Use of Controls. Provisions for Lifting people. Understanding lifting attachments. Pre-shift checks of the lift truck. Theory and practical tests. Who conducts the safety training. Our instructors have many years of expertise. They not only understand the requirements of current legislation but understand the everyday issues and concerns of the operators. Their focus is doing everything they possibly can to prevent lift truck-related accidents at your facilities. We will conduct fork lift training anywhere in North America. It is advisable that forklift operators be trained on the lift trucks they will be assigned to use. Overhead Crane TrainingLifting Devices. The overhead crane training certification program consists of a classroom training session and a practical training session. All participants must pass both sessions to be certified. Successful participants receive a wallet certificate of achievement. This program is designed to break through literacy andor language barriers in its design while, at the same time provide the customer with actual test questions and participant answers. Program Content: The Occupational Health and Safety Act and the legal requirement for using lifting equipment. Review of the Occupational Health and Safety Act and the legal requirement for using an industrial crane including. Responsibilities of the owner, supervisor and worker. Consequences of improper use of a crane - The function of different kinds of cranes and lifting devices. The lifting capacity of the cranes. Crane load limits. Using different kinds of slings, rigging methods, and the effect of sling angle. Safe lifting practices (lifting, moving, and placing loads). Maintaining a safe distance. Proper use of controls (pendent, radio, and cab). Understanding lifting attachments. Pre-shift checks of the crane. Theory and practical tests. Aerial PlatformBoom Lift Training: The aerial PlatformBoom Truck Training program consists of a classroom training session and a practical training session. In Canada, two CSA Standards are involved, B354.2 Self-Propelled Elevating Work Platforms and B354.4 Self-Propelled Boom-Supported Elevating Work Platforms. Self-propelled elevating work platforms refer to work platforms that cannot be positioned completely beyond the base on the machine. Self-propelled boom-supported elevating work platforms refer to platforms that can be positioned completely beyond the base of the machine. This theory training is quite similar for both types. Elevated Work Program Content: Legal requirements under the Occupational Health and Safety Act and Regulations. Requirements of Canadian Standards Association Codes CAN3-B354.2 Self-Propelled Elevating Work Platforms for Use on PavedSlab Surfaces and CAN3 - B354.4 Boom-Type Elevating Work Platforms. Pre-shift inspection of the elevating work platforms. Precautions for lifting, lowering, and moving. Personal protective equipment including fall arrest systems. Operation of the elevating work platforms. Safe operating practices. The lifting capacity of the lift trucks. Use of emergency controls. Theory and practical tests. General Machine Operator Awareness: Program Content: Legal requirements of the Occupational Health and Safety Act and Regulations. Key points of the Canadian Standards Association Z432-04 for Safeguarding of Machinery. Conducting risk assessments. Pre-shift inspections. Importance of lockout procedures when required. Use of blocking devices. Checking safety devices. Types of guards and guarding devices. Machine Risk Assessment Training: Program Content: Risk assessment and hazard analysis. Principles of machine safety. Types of hazards and suitable safeguards. Strategy for selecting safety measures. Suitable safeguards and lockout. Description of the vocational education and training programme for: Operation of tower and swing crane with international lifting certificate: A-certificate: Profile of skills and competencies. A person having obtained an A-certificate: Is able to perform crane lifts with construction machines, including assessing, planning and performing lifting assignments with due consideration of the point of gravity and the correct and safe position and handling of the load from a point of view of stability. Is able to assess and identify various risky points in the lifting and transport process, including taking into account sharp edges of the load, slippage effects and loose objects. Is able to identify ordinary lifting gear and has knowledge of the labelling of such gear and of applicable rules on load line loads, safety factors and rejection limits as well as of statutory overhauls and storage regulations. Is able to work as a banksman and to control the lifting and transport process by means of generally used standard signalling and radio communication. Is able to identify the major parts of a digging or loading machine and has knowledge of its statutory safety equipment in relation to the performance of crane operations, including statutory overhauls. Duration and mode of education and training: The total duration of the education programme is 20 days. The education programme has taken place at a VET-institution which according to the resolutions of the legislation is approved by the Ministry of Education to offer and implement the education programme. Level of certificate: The training programme is a full vocational education and training programme, equivalent to level 3 in the Isced system (Isced 1997). The purpose of this document is to explain the contents of the certificate. Wherever possible the various sections of the descriptions are based of the recommendations given in 22412004EC of the European Parliament and Council of 15 December 2004, on a single Community framework for the transparency of qualifications and competences (Europass). The United Kingdom: Sivatech Ltd Fork Truck Training: Operator Training: Truck Type: Counterbalance Truck. Truck Group: B1 B2 B3 G2. Course Title: 1 Day Refresher Safety Course. Delegates: Maximum of 3 trainees per course. Course Objective: On successful completion of this theoretical and practical training course trainees should be able to operate the machine safely and competently. Trainees will have practised manoeuvring the machine both unladen and laden in the confined areas, stacked and de-stacked at various levels and will have been instructed in daily and pre-shift inspection and refuelling procedures. They will also have undergone the appropriate theoretical and practical tests of basic operating skills which are recognized by the Independent Training Standards Scheme Register (ITSSAR) and comply with the recommendations and standards of the Health and Safety Commission (HSC) ACoP and Supplementary Guidance, Rider Operated Lift Trucks - Operator Training (L117). Course Syllabus: Theoretical: Introduction to lift trucks: Explanation of the need to train people to operate these machines correctly and the operators responsibilities under the Health Safety at Work legislation and regulations. Daily inspection procedure: Explanation of the reasons why operators must inspect the truck at the start of the day or shift and the procedure for reporting faults or defects. A practical session is also completed on this subject. Lift truck stability: Explanation of the trucks rated capacities and how weight, distance and forces affect the stability of the machine. Battery CareRefuelling: Explanation of the need for safe systems of work, when recharging batteries or refuelling gas and diesel trucks and the different hazards, which may be present. A practical session is also completed on this subject. Safe truck operations and Industrial safety: Explanation of the operators safety rules and policies, the need for a safe working environment including personal responsibilities. Handling dangerous goods: Explanation of the various signs, labels and symbols, which the operator may encounter and the correct methods of handling hazardous or dangerous goods, including procedures to adopt in the event of spillage. Course Syllabus: Practical: Elementary driving: Introduction to and explanation of the instruments, hydraulic and motive controls. Demonstration, explanation and guided practise in the correct techniques and procedures for travelling with an unladen and laden truck, both in the forwards and reverse directions, manoeuvring in unrestricted areas, progressing to confined areas. Safe operating procedures: Demonstration and explanation together with guided practise in the correct procedures to use when handling, carrying, stacking and de-stacking loads in free standing stacks and racking. Battery CareRefuelling: Demonstration, explanation and guided practise in either the correct procedures to adopt when carrying out day to day recharging of batteries or refuelling gas and diesel trucks. Also covered in section 4 of the theoretical syllabus. Daily inspection procedures: Demonstration, explanation and guided practise in examining the machine at the start of the day or shift and when taking over from another operator during the shift. In addition, course candidates will have been instructed in the procedures for reporting faults or defects and the need for maintaining a record of the examination. Test: Theoretical Test: A multiple choice question paper covering the theory content of the course. Pre-use Check: Inspection of the machine. Practical Skills Test: A practical basic operating skills test. The company provides nationally recognised training and assessment services in a wide range of occupational areas associated with the Civil and General construction, MiningExtractive, Local government, Rural and Allied industries. Cranewise Australia is a Registered Training Provider under the Australian Quality Training Framework for Cranes, Rigging, Scaffolding and Loadshifting Courses. They deliver a wide range of short courses in construction operations, elevated work platforms, loadshifting, materials handling (dogging rigging), height safety, workplace health safety and all mobile cranes. Some popular short courses are the Vehicle Loading Crane (Truck crane under 10mt). These courses are Lifting equipment Awareness, Harness Awareness and the under 11m Elevated Work Platform (YELLOW CARD). Training ProgramsCourse List. Cranes and Material Handling: Overhead Bridge and Gantry Crane. CV Vehicle loading crane 10tm (1 day courses available). CN - non slewing mobile crane. C2- 20 ton slewing mobile crane. C6- 60 ton slewing mobile crane. C1- 100 ton slewing mobile crane. CO - Unlimited slewing mobile crane. Lifting Equipment Awareness (1 day course available). Boom type elevating work platforms WP - 11m and over. Elevating work platforms (yellow card - below 11m): Loadshifting: Front End Loader. Forklift Operations. All Skills Services: The organisation offers a course of operating a forklift. Students are new entrants to the transport industry who require licensing from the licensing body of Victoria operated by WorkCover. Prior to licensing students cannot be employed as forklift vehicle driver. Completion of this qualification is required for licensing eligibility. The course provides a pathway to obtain a forklift licence. The course is delivered over an 8 hour period per student as an instructor led program. All delivery and assessment can be a combination of both on and off the job. The program has been organized to provide students with general skills, background information and specific knowledge about driving a vehicle, which is then applied in discussion, questioning, role-plays and projects for the industry specific unit. Japan Crane Association (JCA) is a public corporation approved by the Ministry of Health, Labour and Welfare, the objectives of which are to prevent work-related accidents due to cranes, and upgrade the safety management of the load transportation. JCA is playing a major role for international standardization activities for cranes (including mobile cranes) as a national drafting body of ISOTC96 (Crane and related equipment) and the secretariat of ISOTC96SC5 (Use, operation and maintenance). In addition, JCA acts as a drafting body of national standards andor safety regulations of cranes and conducts the research entrusted by Government. For preventing work-related accident due to cranes, etc. JCA provides the operator training course, skills training course and other various safety and health education courses. Crane operator training: Crane operator training course. Mobile crane operator training course. Skills Training: Skills training course for operating floor-operated type crane. Skills training course for operating small-sized mobile crane. Skills training course for sling work. Special Education: Special education for operating a crane with small lifting capacity. Special education for operating a mobile crane with small lifting capacity Safety and Health Education. Safety and health education for personnel engaged in periodic self inspection for overhead traveling crane. Safety and health education for personnel engaged in periodic self inspection for mobile crane. Safety and health education for foremen engaged in erection and dismantling work of climbing tower crane. Safety and health brush-up education for crane operator. Safety and health brush-up education for mobile crane operator. The following countries in Africa were checked for purposes on international comparability: Namibia, Zambia, Zimbabwe, Egypt, Nigeria and Ghana. These countries train on the programmes provided by international training companies, some of which are listed below: Crane Operator Training School in California, USA. Crane Training Canada - International Overhead Crane Operator Safety Training. Safe-Tech Training in Canada. Thomas Truck Training in the United Kingdom. Train-a-Lift Ltd in the United Kingdom. Australian Skills Training. Most of the coursetraining offered internationally constitutes of short courses on particular machines. The training includes aspects of health and safety and the actual use of the lifting machine. One or two course are quite extended but not like this Qualification. This Qualification contains many generic competencies and will allow the learner to study for a qualification at a higher NQF level and thereby increase the learners opportunities to obtain a higher position in the industry. While the training on a single lifting machine is focussed and less time-consuming, it must be noted that it does not allow for much mobility except to prepare the learner for that machine and possibly train on another lifting machine later. This Qualification lends itself to both vertical and horizontal articulation possibilities. Horizontal articulation is possible with the following Qualifications: ID 49052: National Certificate: Plant Production, NQF Level 3. ID 59730: National Certificate: Mechanical Handling (Rigging), NQF Level 3. ID 49080: National Certificate: Construction: Advanced Crane Operations, NQF Level 3. Vertical articulation is possible with the following Qualifications: ID 49009: National Certificate: Plant Production, NQF Level 4. ID 57712: Further Education and Training Certificate: Generic Management, NQF Level 4. ID 59731: Further Education and Training Certificate: Mechanical Handling (Rigging), NQF Level 4. ID 49053: National Certificate: Supervision of Construction Processes, NQF Level 4. ID 59298: Further Education and Training Certificate: Freight Forwarding and Customs Compliance, NQF Level 4. Anyone assessing a learner or moderating the assessment of a learner against this Qualification must be registered as an assessor with the relevant Education, Training, Quality, and Assurance (ETQA) Body. Any institution offering learning that will enable the achievement of this Qualification must be accredited as a provider with the relevant ETQA. Assessment and moderation of assessment will be overseen by the relevant ETQA according to the ETQAs policies and guidelines for assessment and moderation in terms of agreements reached around assessment and moderation between ETQAs (including professional bodies) and in terms of the moderation guideline detailed immediately below. Moderation must include both internal and external moderation of assessments at exit points of the Qualification, unless ETQA policies specify otherwise. Moderation should also encompass achievement of the competence described both in individual unit standards, the integrated competence described in the Qualification and will include competence within core sales and the elective standards relevant to the economic sector. Anyone wishing to be assessed against this Qualification may apply to be assessed by any assessment agency, assessor or provider institution that is accredited by the relevant ETQA. CRITERIA FOR THE REGISTRATION OF ASSESSORS For an applicant to register as an assessor, the applicant needs: A relevant Qualification at NQF Level 4 or higher. To be registered as an assessor with the relevant ETQA. PROVIDERS CURRENTLY ACCREDITED TO OFFER THIS QUALIFICATION: This information shows the current accreditations (i. e. those not past their accreditation end dates), and is the most complete record available to SAQA as of today. Einige primäre oder delegierte Qualitätssicherungsfunktionäre haben eine Verzögerung in ihren Aufzeichnungssystemen für die Anbieterakkreditierung, was wiederum zu einer Verzögerung bei der Benachrichtigung von SAQA aller Anbieter führt, die sie akkreditiert haben, um Qualifikationen und Einheitsstandards anzubieten, sowie jegliche Erweiterungen der Akkreditierung zu beenden Termine. Der relevante primäre oder delegierte Qualitätssicherungsfunktionär sollte benachrichtigt werden, wenn ein Datensatz hier fehlt. Dees Training (PTY) LTD All qualifications and part qualifications registered on the National Qualifications Framework are public property. So ist die einzige Zahlung, die für sie gemacht werden kann, für Service und Reproduktion. Es ist illegal, dieses Material für den Gewinn zu verkaufen. If the material is reproduced or quoted, the South African Qualifications Authority (SAQA) should be acknowledged as the source.

No comments:

Post a Comment